Kcal

KcalOftewel kilocalorieën… Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 88% van de mannen en vrouwen niet weten hoeveel calorieën ze per dag mogen eten. Wij vermoeden dat dit in Nederland ook niet echt leeft onder de mensen, dus vandaar dat wij hier het onderwerp calorieën gaan bespreken.

Theoretisch gezien is de calorie een verouderde eenheid voor energie of warmte. De calorie is officieel vervangen door joule, maar – en dat is waar wij mee te maken hebben in dit geval – in de voedingsindustrie is de calorie een maat voor een hoeveelheid energie. 1000 cal is gelijk aan één Kcal en deze term komen we weer vaak tegen op verpakkingen van etenswaar. Je lichaam heeft dagelijks een bepaalde energiebehoefte. Deze energie haal je uit voedsel.

Waarom is het belangrijk om te weten wat Kcal is en hoeveel we hiervan nodig hebben. Heel simpel de mens heeft een bepaald aantal calorieën nodig per dag. Op het moment dat we boven deze standaard gaan zitten levert dit overgewicht op, want dit wordt omgezet in lichaamsvet en als reserve brandstof opgeslagen. Gaan we eronder zitten krijgen we ‘ondergewicht’ en ook dat is niet gezond. Voor de mensen die willen afvallen  is het dus belangrijk het verschil te zien tussen hoeveel Kcal ze mogen hebben, maar ook daadwerkelijk innemen. Voor de mensen die willen aankomen – die zijn er ook – zijn deze cijfers ook belangrijk, want die moeten weer inname gaan krijgen boven het standaard.

Bereken je BMR

Je BMR (Basal Metabolic Rate) is de hoeveelheid energie (dus calorieën) die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ongeveer 60% van deze energie wordt gebruikt voor basis lichaamsfuncties zoals bijvoorbeeld ademen. Andere factoren die je BMR bepalen zijn: je lengte, je gewicht, je geslacht en je leeftijd. Je kunt je BMR berekenen met de volgende formule:

Voor vrouwen: aantal kilocalorieën per dag = 655 + (9,6 x je gewicht in kilogram) + (1,8 x je lengte in centimeter) – (4.7 x leeftijd in jaren)

Voor mannen: aantal kilocalorieën per dag = 66 + (13,8 x je gewicht in kilogram) + (5 x je lengte in centimeter) – (6.8 x leeftijd in jaren)

Let wel op dat deze formule alleen voor volwassenen geldt!

Naast je dagelijkse lichaamsfuncties, moet je hier ook je activiteit (hoeveel je beweegt) bij optellen.

  • Als je vrijwel alleen maar stil zit: verhoog dan je BMR met 20%
  • Als je af en toe beweegt, verhoog dan je BMR met 30%
  • Wanneer je bijna elke dag sport, mag je 30% bij je BMR optellen.
  • Als je heel erg actief bent (je sport jaren lang, elke dag), mag je 50% bij je BMR optellen.
  • Ben je atleet of sporter van beroep? Tel dan 60% bij je BMR op.

Wanneer je dit hebt berekend, weet je het aantal calorieën dat je gebruikt om op normaal gewicht te blijven. Als je wilt afvallen, moet je dit aantal verlagen. Je kunt dit doen door in de formule je streefgewicht (nieuwe gewicht) in te vullen, in plaats van je huidige gewicht.

Zijn jullie benieuwd hoeveel Kcal bepaalde voedingsmiddelen bevatten? Er zijn veel calorieën wijzer te vinden op het net, maar voor een basis overzicht adviseren wij jullie die van infoNu te bekijken.

Tot zo ver het onderwerp Kcal. Mochten er na het lezen van bovenstaand artikel nog vragen zijn plaats ze gerust in onze comments.

It’s time to burn those Kcal’s!

Tagged , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: