Voedingwijzer

VoedingwijzerWie herkent het niet. Heb je jezelf voorgenomen wat aan je fysieke toestand te gaan doen en al surfend op het net kom je wat voeding betreft de termen eiwitten, vetten en koolhydraten tegen. Wat houden deze termen nu in? Ik zal jullie het speurwerk besparen zodat jullie tenminste tijd overhouden om te bewegen. LET WEL dit is basis kennis wie meer informatie wilt daar horen wij het wel van.

Zet je schrap het is tijd om ons eens te gaan verdiepen wat je stap wel/ niet kan helpen!

 

Eiwitten

Ook wel proteinen genoemd zijn een belangrijk onderdeel van je voeding. Eiwitten is een bouwstof van het lichaam en dan niet alleen voor de spieren, ook in de huid, spijsvertering en je bloed komen eiwitten voor. Het lichaam bestaat voor ongeveer 15% uit eiwitten.  Belangrijk om te weten is dat de functie van eiwitten brandstof voor het lichaam is. Eiwitten zorgen voor de groei van spieren – met behulp van training uiteraard. Tijdens deze training ‘beschadig’ je ook je spieren dit wordt weer hersteld door -jawel – eiwitten. Minder relevant wat training betreft, maar het eiwit zorgt ook dat bij een wondje je bloed stolt.

Ik hoop dat jullie nu denken hoe kan ik mijn eiwitten nu aanvullen met voeding? Eiwitrijke producten zijn o.a. vlees, vis en melkproducten. Ook noten, pinda’s, brood, peulvruchten – en voor de vegetariërs – sojamelk en vleesvervangers bevatten eiwitten. Echter bevatten deze relatief minder eiwitten dan eerder genoemde producten, maar door grotere porties te eten is het toch een goede bron.

Koolhydraten

Oftewel suikers kunnen door het lichaam ingezet worden als brandstof. Zij zorgen ervoor dat eiwitten het spierweefsel niet afbreken. Naast een brandstof dienen koolhydraten ook als bouwstof. Om de vetverbranding goed te laten verlopen, moeten bepaalde stoffen van de koolhydraatverbranding worden gebruikt. Om tijdens sporten vetten te kunnen verbranden – en het six pack(je) te voor schijn te kunnen laten komen, moet het lichaam de beschikking hebben over voldoende koolhydraten. Het is echter vaak niet nodig om tijdens het sporten koolhydraten in te nemen. Wanneer voldoende koolhydraten met de reguliere maaltijden worden gegeten, is het gebruiken van koolhydraten tijdens sporten niet nodig. Koolhydraten innemen tijdens het sporten is alleen noodzakelijk wanneer langer dan 1 uur intensief wordt gesport, maar ik denk dat dat voor veel van jullie nog niet aan de orde is…

De intensiteit van sporten heeft sterke invloed op de bijdrage van de koolhydraat- en vetverbranding. Bij zeer intensief sporten zullen relatief meer koolhydraten worden verbrand. In rust wordt relatief meer vet verbrand. Het totale energiegebruik is echter tijdens sporten veel hoger, dan in rust. Het totale energiegebruik speelt een belangrijke rol voor je sixpack.
Ook de inspanningsduur heeft invloed op de koolhydraatverbranding. Wanneer de inspanningsduur toeneemt, zullen relatief meer vetten verbrand worden, omdat de glycogeenvoorraden leeg raken.

Vetten

Bij het horen van vetten denken we vaak direct dat deze slecht zijn voor je. Echter vetten hebben een aantal belangrijke functies in het lichaam. Vetten zijn een energiebron en dienen als reservebron voor energie. Vetten in het lichaam beschermen belangrijke organen tegen schokken. Vetten in de voeding bevatten belangrijke andere voedingsstoffen. Vetten in de voeding onderdrukken het hongergevoel. Vetten zijn een precursor voor hormonen en vetten zijn een bouwstof van de cellen. Een hoop belangrijke eigenschappen om ons goed te kunnen laten functioneren zoals jullie kunnen lezen.

Vetten zijn onder te verdelen in drie soorten: Verzadigd, onverzadigd en transvet. Om het voor nu nog even makkelijk te houden blijf uit de buurt van transvet! Transvetzuren zitten in sommige bak- en braadproducten, margarines, koekjes, donuts en sommige gefrituurde producten. Wanneer bak- en braadproducten veel transvet bevatten waarin producten worden gebakken, zal het gebakken product ook veel transvet bevatten. Deze zijn zeer schadelijk voor je gezondheid.

Aardig wat tekst, maar zeker niet onbelangrijk om jullie bewustzijn nog bewuster te maken waarom sommige producten goed zijn om te eten en andere weer niet. Als deze post voor jou nuttig is ken jij vast wel iemand die deze nuttige post ook wilt lezen. Deel of like deze post met behulp van die knoppen hieronder dan aub!

Tagged , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: