Vetverbranding

VetverbrandingEen van de meest gemaakte fouten die mensen maken op het moment dat ze besluiten te willen gaan afvallen denken ze direct aan het verbranden van vet. Om dit vet te kunnen verbranden denken ze dat ze veel cardio moeten gaan doen als in (hard)lopen, fietsen, skeeleren, zwemmen enz. Ho stop! Hier zit wel wat in, want bij lange cardio training waar een constante verhoging van de hartslag is wordt op den duur vet verbrand. MAAR kunnen jullie er zo veel tijd aan besteden EN is het zelfs mogelijk voor de (startende) sporter 1 uur aan stuk te joggen?

Laten we eerst eens verder kijken. Wanneer gaan we eigenlijk vet verbranden. Het principe is simpel de energie die naar binnenkomt – door middel van voedsel – gaat er ook weer uit – bij beweging. Het lichaam verbruikt vaak een mix van koolhydraten (glucose) en vet als brandstof. De hoeveelheid hiervan is afhankelijk van de intensiteit van je workout, of wat je hebt gegeten. Daarom is het zeer belangrijk dat je voeding goed is. Wanneer je namelijk meer energie verbruikt dan je binnen hebt gekregen verbrand je  je eiwtten, zelfs bij je dagelijkse bezigheden. Let hier dus voor op zodat je niet je eigen lichaam afbreekt. Zoals eerder geschreven zijn vet en glucose de hoofdleveranciers van onze energie. Glucose komt voornamelijk uit koolhydraatrijk voedsel als brood, aardappelen, rijst. Zorg dus dat hiervan VOLDOENDE – niet te veel – van op voorraad is in je lichaam.

Zo ver de basis principes van het vet verbranden. Nu gaan we eens kijken wanneer we het vet gaan ‘aantasten’. Wanneer je op een lage intensiteit gaat sporten – zeg wandelen – kom je in vetverbranding te zitten na 90 minuten actief bezig zijn. Echter kan ditzelfde resultaat in een korter tijdbestek worden gerealiseerd, alleen moet de intensiteit hoger liggen. Dit is de afweging die voor jezelf moet maken afhankelijk natuurlijk van je fysieke gesteldheid. Ga je voor lang met lage intensiteit of kort met een hoge intensiteit.

Een ander foute gedachte is dat alleen cardio goed is voor vetbranding, FOUT. Krachttraining is echt een must om aan dit proces mee te helpen. Experts zeggen dat wanneer je grotere spieren ontwikkelt je automatisch ook meteen meer energie verbruikt, dus wanneer je spiermassa groter wordt dan je vetpercentage verbrand je meer energie en opgeslagen vetten. Let wel spieren wegen ook wat, dus schrik niet als je in het begin niet afvalt en fysiek ook weinig verschil ziet!

Samenvattend ons advies voor bij het verbranden van vet:
– Bouw spieren met behulp van krachttraining;
– Werk met zwaarder gewicht;
– Reserveer zeker in dag in de week voor je cardio.

Keep up the good work.



Tagged , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Vetverbranding

  1. Heb je toevallig ervaring met het verminderen of vermijden van ‘witte’ koolhydraten, zoals brood, pasta, aardappelen etc, fruit en zuivel (zie http://lifehacking.nl/algemeen/lijfhack-%E2%80%93-the-4-hour-body-%E2%80%93-aangepaste-voeding/ voor een soort samenvatting) en deze koolhydraten voornamelijk uit bonen te halen. Verder een eetpatroon met veel groente, eitwitten en goed vlees en vis. Heb hier zelf behoorlijk baat bij gehad, (van 83 kilo begin vorig jaar naar 74 kilo in de zomer, zit nu vrij steady op 76.)

    Daarbij ongeveer 2 a 3 keer in de week sporten (actief boksen en beetje hardlopen) en meer dan genoeg energie door de dag heen.

    • WIj zijn bekend met dit principe. Nog sterker wij hanteren dit in zekere zin ook, de zogenaamde ‘witte’ koolhydraten zijn dikmakers. Echter een dieet zonder koolhydraten levert over het algemeen weinig energie op, daarom worden de door jou genoemde producten vervangen door goede koolhydraten. Zie onderstaande voorbeelden:

      – Wit brood is een dikmaker volkoren brood niet, dus kun je dit gewoon eten.
      – Pasta mag maar pak dan ook hier de volkoren variant.
      – Aardappelen schrappen we uit het menu en hiervoor in de plaats eten wij zilvervliesrijst.
      – Betreft zuivel adviseren wij de magere varianten. Let op magere kwark valt niet onder de categorie koolhydraten maar eiwitten. En kan dus gewoon in je dieet blijven staan.
      – Fruit eten we nog steeds alleen houden we gescheiden van de andere koolhydraat maaltijden.

      Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar gaandeweg zal hier meer informatie worden gepost op ikwileensixpack.nl

      Zijn er weer vragen horen we het graag van je!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: