Metabolisme

MetabolismeMetabolimse is bij afvallen ook een vaak gebruikte term, maar wat is dit nu precies? Een ander woord voor metabolimse is stofwisseling dat maakt het vast weer een stukje duidelijker. Laten we even kijken wat het nu echt is.

De snelheid van metabolisme is de hoeveelheid calorieën die ons lichaam verbrandt om zichzelf te onderhouden. Metabolisme gebeurt in onze spieren en organen, en is het resultaat van wat we ook wel ‘calorieën verbranden’ noemen. Metabolisme is dus eigenlijk de snelheid waarmee de motor van ons lichaam draait. Het metabolisme krijgt vaak de schuld van mensen die gewicht aankomen, of mensen die moeite hebben om gewicht te verliezen. Toch kun je leren om het metabolisme te versnellen (ook wel verhoogd metabolisme genoemd). Het voordeel van een versneld metabolisme is dat het helpt calorieën te verbranden plus sneller en langer fit te zijn.

Het  grootste voordeel van een verhoogd metabolisme is dat je meer kunt eten zonder meer te hoeven te bewegen om hetzelfde resultaat te behouden. Dit houdt dus in dat bij een hoog metabolisme je lichaam meer energie verbruikt en hierdoor kun je weer meer energie opnemen door te eten. Wat weer resulteert in meer voedingsstoffen voor je lichaam waardoor je makkelijker afvalt en fitter voelt.

Ik hoor de afvallers al denken “Ik wil ook een verhoogd metabolisme!”. Dit is mogelijk! Hiervoor zijn een aantal ‘trucjes’.

Zes eet momenten op een dag  dit is zeer belangrijk omdat zo je metabolisme constant bezig is. Bijkomend voordeel is dat je lichaam nu constant voedingsstoffen binnenkrijgt en hierdoor ‘lekkere’ trek minder snel voorkomt. Eet dus ieder drie uur een maaltijd/ snack om je metabolisme op gang te houden. LET OP ontbijt is hier dus ook een onderdeel. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, want deze zet je metabolisme weer aan de gang. Overigens dit houdt ook in dat er na het avondeten en voor het slapen gaan nog steeds een eetmoment is. Ben niet bang dat dit tot gewichtstoename lijdt, want da is niet zo.

Training heeft ook invloed het verhogen van je metabolisme. Krachttraining is een zeer effectieve manier om je rust-metabolisme te verhogen. Spiermassa verbrandt namelijk negen keer mee calorieën dan vet. Ook het herstelproces van beschadigde spiervezels verbrand de nodige calorieën. De intensiteit van een training helpt ook je metabolisme omhoog te gooien, dus een keer diep gaan tijdens de training heeft hier ook positieve invloed op. Tot slot – mocht je hiervoor in de gelegenheid zijn – 2×30 minuten trainen op een dag is beter voor je metabolisme dan 1×60 minuten.

 

Tagged , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: